söndag 13 december 2009

Lucia tåg

Har ni hört sagan “Fru Holle” av Bröderna Grimm? Så var det i går då det började snöa, jag trodde först att det vad eldflagor som kom men såg till slut att det var snö. Det var inte mycket som kom, lite puder bara fast det räckte för att jag skulle komma i jul stämning.

DSC_0088 

Jag hade varit på stan och shoppingcenter hela dagen, var även in på jobbet och handlade 2st julklappar. Jag känner mig verkligen som en jultomte då jag planerar i minsta detalj på vad som skall inhandlas och produceras och se till att alla får för samma summa. Springer med mitt lilla block, noterar prickar av, skriver upp om jag kommer på nått annat. Det måste jag göra för hjärnan är inte sitt forna jag och jag glömmer så lätt.

DSC_0095

Väl hem kommen slet jag upp granen klädde den som bara jag vill ha den endast vitt och silver (det var fördelen med att ingen annan var hemma). Lite tidigt med gran tycker vissa men jag har haft som tradition de senaste åren att till Lucia skall den vara uppe, vill ju sen har bort den fort efter jul och nyår.

DSC_0098

Visar mitt lilla Lucia tåg som jag gjorde för ett par år sedan, de är gjorda av piprensare, träkulor och sedan har jag sytt kläder till dem.

 

5 kommentarer:

  1. Var i fredags och såg ett litet gulligt Luciatåg på en förskola i V-ås. Åkte upp på fredagen o hem igår lördag. Hade tänkt att ta reda på var du jobbar och besökt dig där men tiden blev för knapp.
    Ha en skön söndag!
    Märta

    SvaraRadera
  2. Vad gulligt och vilken fin idé att arrangera det lilla "tåget" så...
    Här i stan pågår en debatt i lokaltidningen om detta när granen ska in...En människa ondgjorde sig i början av veckan över att den sett julgranar inne hos folk och ansåg att detta var synd och skam att ta in granen så tidigt...barnen skulle ta skada...Sen har det "haglat" in andras åsikter om ämnet och jag måste nog säga att det måste få vara vars och ens ensak...Jag kan tänka mig att ta in den redan nu men eftersom det varje år varit stressigt så har traditionen blivit att vi tar in den veckan innan julafton...Frågade sonen i går om vi verkligen behöver ha någon gran i år (mest för att få mitt julfrossande bekräftat) Och självklart så svarade han ja...han vill ha allt julglitter och pyssel som vi alltid brukar ha och detta känns skönt...maken som säger att han inget vill ha fram hörde detta men log faktiskt gott...
    Julklapparna är på G tankemässigt och det blir pengar men ett o annat paket ska köpas...
    Ha nu en Go Luciadag!

    Kramar från Malin

    SvaraRadera
  3. Vilket himla rart lussetåg du har hemma hos dig..:) här snöar det igen, en riktig härlig julstämning utanför fönstret..det är en himla skillnad mot att bo i stan det..som jag gjort de sista 6 åren, trivs som fisken i vattnet..ha en fin DAG! Kramen

    SvaraRadera
  4. Hoppas du får en bra stressfri vecka! Bara 11 dagar att njuta av nu!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du lämnar ett avtryck